Jednou z podmienok na úspešné zvládnutie čítania pred vstupom do školy je jazyková zdatnosť a gramaticky správna reč. Všetko sa to však začína v ranom detstve, kedy dieťa získava pre mozgové operácie akúsi skúsenosť s napodobňovaním zvukov zvieratiek, z rytmiky, dynamiky zvukov, čo ho už na elementárnej úrovni vedie k procesu fonematického uvedomovania. Dieťa sa učí, že hovorené slovo pozostáva z menších častí – zvukov, ktoré je možné identifikovať a manipulovať s nimi.
V predškolskom veku považuje profesor D.B. Eľkonin úlohu fonematického uvedomovania pre zvládnutie procesu čítania za kľúčovú. Podľa neho ide o jeden zo základných stavebných kameňov čítania. Spolu s poznaním písmen zabezpečuje dekódovanie slov, ktoré v spolupráci s porozumením reči umožní čítanie s porozumením.
Predgrafémová etapa obsahuje učenie o slabikovej štruktúre slova. Deťom sa vysvetľuje, že slabika je vyslovená na jedno otvorenie úst. V rámci detského citu pre rytmus to deti ľahko pochopia, preto sa v škôlkach precvičujú básničky a riekanky. Rovnako vytlieskavanie je veľmi dôležitá činnosť pre fonematické uvedomovanie. Vďaka tomu neskôr v škole dokážu slabikovať a slabiky spájať do slov.
O tejto veľmi zaujímavej, v praxi overenej a úspešnej metóde fonematického uvedomovania sme sa dozvedeli a elementárne sa ju naučili využívať v MŠ na aktualizačnom vzdelávaní, ktoré sme teraz v jaunári absolvovali. Na naše prekvapenie deťom prvotné vytlieskanie slova, grafické zaznemenávanie slabík a následne ich spočítanie išlo výborne. Túto metódu sme preto zaradili do každodenných aktivít.
Pohyb a rôzne telovýchovne aktivity sú neodmysliteľnou súčasťou nášho edukačného procesu. Využívame aj rôzne náradie a náčinie. Balančné podložky majú rôzne využitie a okrem precvičovania rovnováhy sme si z nich urobili aj nízke prekážky a vyvýšné dráhu.
Na novej interaktívnej tabuli sme takto kreslili snehuliakov.
Január je mesic skvelý na experimentovanie so skupenstvom látok. My sme experimentovali s ľadom. Najskôr sme si zafarbili vodu, porozprávali sa o jej vlastnostiach, využití, ... Potom sme poháriky s farebnou vodou odniesli do záhrady a "začarovali ich". Na druhý deň sme teda boli prevapený ... veď z našej farebnej vody sa stal farebný ľad. My sme teda kúzelníci ... alebo skôr ujo mráz? Farebný ľad sme vybrali z pohárikov na taniere, porozprávali sa o jeho vlastnostiach a počas dopoludnia sme pozorovali jeho topenie a premenu skupenstva.
Vám dospelákom sa to možno zdá jednoduché, ale pre nás škôlkarov to teda jednoduché nie je. To hľadanie správnych ciest. Najskôr sme ich hľadali na tabuli, to bolo ľahké. Ale v bludisku na pracovnom liste to teda nebolo veľmi ľahké. Podarilo sa však a mali sme z tho ohromnú radosť.
Náš Školský vzdelávací program je obohatený o ciele na rozvoj komunikačnej kompetencie a k nej patrí aj predčitateľská gramotnosť. Neučíme sa písmená, ale oboznamujeme sa s nimi vizuálne aj fonematicky. Tieto aktivity majú naše deti veľmi radi a celkom sa im pri nich aj darí. Dúfame, že nadobnuté poznatky a zručnosti bohato zúročia aj v prvom ročníku ZŠ.
Je to rozprávka, ktorá je u detí obľúbená a mnoho ich vie naučiť - reprodukovali sme dej, zdokonaľovali komunikačné zručnosti, dramatizovali a určovali poradie v rade, vystrihovali rukavičku a nalepovali na ňu geometrické tvary.
Najskôr sme si na výkres naniesli štecom atrament, nechali uschnúť, a tak sme kreslili snehuliaka a snehové vločky.
Stromy v zime spia a naberajú silu na nadchádzajúcu sezónu. Ale aj v zime sú krásne. Pozrite sa aké krásne sme my dotvorili maľbou ....
© 2024 MŠ Boliarov | internetové stránky vytvoril eweb