VYMEDZENIE CIEĽOV A POSLANIA VÝCHOVY A VZDELÁVANIA A ZAMERANIE ŠKOLY
Materská škola podporuje osobnostný rozvoj detí v oblasti sociálno-emocionálnej, intelektuálnej, telesnej, morálnej, estetickej, rozvíja schopnosti a zručnosti, utvára predpoklady na ďalšie vzdelávanie, pripravuje na život v spoločnosti v súlade s individuálnymi a vekovými osobitosťami detí.
Hlavným cieľom výchovy a vzdelávania v materskej škole je dosiahnutie optimálnej kognitívnej, senzomotorickej a sociálno-citovej úrovne ako základu na školské vzdelávanie v základnej škole a pre život v spoločnosti.
Školský vzdelávací program našej materskej školy je vytvorený v súlade so Štátnym vzdelávacím programom pre predprimárne vzdelávanie v materských školách.
Stanovený cieľ budeme v súlade s týmto našim programom napĺňať v úzkej spolupráci s rodičmi, ako program odhaľujúci prirodzenú jedinečnosť dieťaťa a jeho rozvoj v priamom edukačnom procese. Našim cieľom je rozvoj všetkých kľúčových kompetencií dieťaťa v predprimárnom vzdelávaní so zameraním na rozvoj komunikácie v štátnom jazyku cielenými stratégiami výchovno – vzdelávacej činnosti. Vzhľadom na bilingválnosť jazykového prostredia, z ktorého deti pochádzajú a iného materinského jazyka ako je štátny jazyk, dochádza vo výchove a vzdelávaní ku komunikačným bariéram, ktoré majú vplyv na celostný rozvoj osobnosti dieťaťa, jeho socializáciu i úspešnosť vo vzdelávaní. Reč je prostriedkom komunikácie, je nástrojom myslenia a základnou formou dorozumievania človeka. Komunikácia dieťaťa v štátnom jazyku je jedným z predpokladov úspešného vstupu do základnej školy a jeho ďalšieho vzdelávania.
Výchovu a vzdelávanie budeme uskutočňovať na základe inkluzívnych princípov, rovnosti, príležitostí a rešpektovania výchovno-vzdelávacích potrieb detí, ich individuálnych osobitostí, podporujúc ich aktívne zapojenie sa do výchovno-vzdelávacích činností. Zvýšenú pozornosť a individuálny prístup budeme venovať deťom so špeciálnymi výchovno – vzdelávacími potrebami. Vzdelávanie u týchto detí budeme realizovať podľa individuálneho vzdelávacieho programu vypracovaného pre nich, v súlade s odporúčaniami zariadenia poradenstva a prevencie, v spolupráci a po konzultáciách so zákonnými zástupcami.
Vlastné ciele a poslanie výchovy a vzdelávania
Zameranie školy
Vo výchove a vzdelávaní uplatňovať inkluzívne princípy podporujúce individualitu, rôznorodosť a rozvíjanie osobnosti dieťaťa bez porovnávania s inými deťmi. Rozvojom komunikačných kompetencií detí v štátnom jazyku chceme vytvoriť také podmienky na vzdelávanie, ktoré im pomôžu prekonať bariéry v učení i úspešnej socializácií a podporia rozvoj ich individuálneho potenciálu.
Zameranie našej materskej školy je rozdelené do nasledovných dvoch oblastí:
1. Rozvoj inkluzívnych hodnôt a princípov výchovy a vzdelávania
Napĺňať ideu rovnosti šancí pre všetkých, rovnosti prístupu ku vzdelávaniu a v konečnom dôsledku k zabezpečeniu sociálnej inklúzie.
A) Vytváranie inkluzívnej kultúry
B) Realizácia inkluzívnych opatrení
C) Rozvoj inkluzívnej praxe
2. Oblasť rozvoja komunikačných kompetencií detí
V rámci komunikačnej kompetencie rozvíjať u detí komunikačné zručnosti:
A) Receptívne komunikačné zručnosti (oblasť vnímania) – procesy pochopenia počutého a čítaného.
B) Produktívne komunikačné zručnosti (oblasť vyjadrovania) – rozprávanie a písanie.
C) Neverbálna komunikácia.
Tieto dve oblasti sú rozpracované v samostatných programoch (tvoria prílohy ŠkVP) a slúžia ako metodické materiály, ktoré rozširujú a prehlbujú učebné osnovy.
UČEBNÉ OSNOVY
Učebnými osnovami školského vzdelávacieho programu „Čarovný svet“ sú výkonové štandardy jednotlivých vzdelávacích oblastí Štátneho vzdelávacieho programu pre predprimárne vzdelávanie v materských školách (ďalej ŠVP).
Učebné osnovy sú vypracované v štyroch obsahových celkoch, ktoré súvisia s ročnými obdobiami, ich typickými znakmi, premenami, aktivitami a sviatkami. Každý obsahový celok predstavuje tri mesiace príslušného ročného obdobia (Veselé leto – iba jeden mesiac), ktorého súčasťou sú témy. Téma predstavuje jeden týždeň v danom mesiaci. Charakteristika obsahových celkov stručne predstavuje základný tematický rámec, v ktorom sa výchova a vzdelávanie pohybuje. Učiteľky navrhnuté témy, rozširujú, zužujú, prehlbujú podľa potrieb detí.
Súčasťou každého obsahového celku je: názov, charakteristika jednotlivých tém, vzdelávacie oblasti, podoblasti, výkonové štandardy, obsahové štandardy, evaluačné otázky vlastné návrhy stratégií, učebné zdroje pre učiteľku aj pre deti a metódy a prostriedky hodnotenia plnenia a dosiahnutia vytýčených výkonových štandardov. Každá téma obsahového celku obsahuje vzdelávacie štandardy, ktoré sú k nej bezprostredne viazané. Vzdelávacie štandardy neviazané na obsahové celky sú úplne voliteľné učiteľkou, ktorá si ich vyberá a volí na základe aktuálnych rozvojových potrieb a možností detí, prípadne situačného rozhodovania vyplývajúceho z prirodzených situácií vzniknutých detskou zvedavosťou.
© 2024 MŠ Boliarov | internetové stránky vytvoril eweb