Rozsah vzdelávania: 10 hodín
Forma vzdelávania: online vzdelávanie
Anotácia programu vzdelávania
Pedagogickí zamestnanci a odborní zamestnanci sa v programe vzdelávania oboznámia s kľúčovými a záväznými dokumentmi v oblasti inkluzívneho vzdelávania, predovšetkým s Katalógom podporných opatrení, súvisiacimi metodickými materiálmi a s individuálnym vzdelávacím programom (IVP), ktoré predstavujú praktické nástroje na podporu rovnosti príležitostí a rozvoja potenciálu každého žiaka. V rámci vzdelávania získajú pedagógovia kompetencie potrebné na efektívne prispôsobovanie vzdelávacích cieľov vyučovacích hodín žiakov, pričom dôraz bude kladený na využívanie inkluzívnych metód, foriem a prístupov, ktoré umožnia dosahovanie vzdelávacích výsledkov porovnateľných s ich spolužiakmi. Osobitná pozornosť sa bude venovať správnemu uplatňovaniu IVP v edukačnom procese, jeho obsahu a štruktúre, ako aj stanoveným podmienkam jeho zavádzania. Súčasťou vzdelávania bude aj prezentácia postupov, ako diferencovať obsah a rozsah učiva, upravovať písomné práce a flexibilne voliť hodnotiace stratégie tak, aby reflektovali individuálne potreby žiakov a zároveň podporovali ich aktívne zapojenie do vzdelávacieho procesu.
Ciele a obsah vzdelávania
Hlavný cieľ
Hlavným cieľom programu vzdelávania je rozvoj zručností pri adaptácii vzdelávacích cieľov, obsahu učiva a hodnotiacich postupov pre žiakov, pričom dôraz sa kladie na praktické využívanie inkluzívnych metód, foriem a prístupov.
Čiastkové ciele
Oboznámiť sa s katalógom podporných opatrení a jeho legislatívnym ukotvením.
Pochopiť význam diagnostiky pri nastavovaní podporných opatrení pre žiakov.
Identifikovať prejavy a špecifiká žiakov vo vzdelávaní, s ktorými sa pedagógovia stretávajú v praxi.
Precvičiť si poznatky pomocou kvízov, testov a interaktívnych aktivít.
Učiť sa rozlišovať oslabenia žiakov, nie diagnózy.
Vedieť prakticky upraviť cieľ vyučovacej hodiny podľa potrieb žiakov.
Ovládať možnosti prispôsobenia metód, foriem práce a pedagogického prístupu bez zásahu do klasifikácie a obsahu vzdelávania.
Oboznámiť sa s definíciou žiakov so ŠVVP.
Vedieť, čo má obsahovať individuálny vzdelávací program (IVP).
Získať prehľad o základných pravidlách pri úprave obsahu vzdelávania pre žiakov s odlišnými potrebami.
Porozumieť významu hodnotenia ako súčasti vyučovacieho procesu.
Vedieť nastaviť proces hodnotenia v súlade s legislatívou.
Uplatniť vhodné spôsoby hodnotenia, ktoré podporujú spravodlivosť a rozvoj žiakov.
Tematické celky a ich rozsah
Systém podporných opatrení.
Adaptácia a úprava vyučovacích metód a foriem na podporu všetkých žiakov.
Úprava obsahu vzdelávania pre rozdielne skupiny žiakov.
Hodnotenie dosiahnutých výsledkov.
Získané profesijné kompetencie absolventa programu vzdelávania - Absolvent aktualizačného vzdelávania bude schopný:
Aplikovať legislatívne a metodické rámce inkluzívneho vzdelávania.
Využívať diagnostické informácie pri nastavovaní podporných opatrení.
Prakticky prispôsobovať ciele a obsah vzdelávania.
Realizovať inkluzívne metódy, formy a prístupy vo vyučovaní.
Správne uplatňovať a tvoriť individuálny vzdelávací program (IVP).
Upravovať hodnotiace stratégie v súlade s princípmi inkluzívneho vzdelávania.
Reflektovať a rozvíjať vlastnú pedagogickú prax.
© 2025 MŠ Boliarov | internetové stránky vytvoril eweb
M