Jednou z podmienok na úspešné zvládnutie čítania pred vstupom do školy je jazyková zdatnosť a gramaticky správna reč. Všetko sa to však začína v ranom detstve, kedy dieťa získava pre mozgové operácie akúsi skúsenosť s napodobňovaním zvukov zvieratiek, z rytmiky, dynamiky zvukov, čo ho už na elementárnej úrovni vedie k procesu fonematického uvedomovania. Dieťa sa učí, že hovorené slovo pozostáva z menších častí – zvukov, ktoré je možné identifikovať a manipulovať s nimi.
V predškolskom veku považuje profesor D.B. Eľkonin úlohu fonematického uvedomovania pre zvládnutie procesu čítania za kľúčovú. Podľa neho ide o jeden zo základných stavebných kameňov čítania. Spolu s poznaním písmen zabezpečuje dekódovanie slov, ktoré v spolupráci s porozumením reči umožní čítanie s porozumením.
Predgrafémová etapa obsahuje učenie o slabikovej štruktúre slova. Deťom sa vysvetľuje, že slabika je vyslovená na jedno otvorenie úst. V rámci detského citu pre rytmus to deti ľahko pochopia, preto sa v škôlkach precvičujú básničky a riekanky. Rovnako vytlieskavanie je veľmi dôležitá činnosť pre fonematické uvedomovanie. Vďaka tomu neskôr v škole dokážu slabikovať a slabiky spájať do slov.
O tejto veľmi zaujímavej, v praxi overenej a úspešnej metóde fonematického uvedomovania sme sa dozvedeli a elementárne sa ju naučili využívať v MŠ na aktualizačnom vzdelávaní, ktoré sme teraz v jaunári absolvovali. Na naše prekvapenie deťom prvotné vytlieskanie slova, grafické zaznemenávanie slabík a následne ich spočítanie išlo výborne. Túto metódu sme preto zaradili do každodenných aktivít.
Prostredníctvom kvapkadiel si deti vyskúšali experimentovanie s kvapkami vody, ktorými sa pokúšali "naplniť" nakreslené poháriky príslušnej farby. Okrem toho sme merali a porovnávali objem vody.
ORIENTÁCIA V LABYRINTE a BLUDISKU
Každý štvrtok plníme ciele z grafomotorického kreslenia. V mesiaci január sme kreslili horizontálne línie, ale nie len kreslili.... Kresleniu predchádzajú cvičenia na rozvoj jemnej a hrubej motoriky.
Takto sme triedili zvieratká podľa farieb a vytvárali súbory s počtom, ktorý sme hodili na kocke. V pracovnom liste sme vyhľadávali správne dvojice stopa-zviera.
© 2024 MŠ Boliarov | internetové stránky vytvoril eweb