Zjednodušene povedané, grafomotorika je zručnosť, ktorá je potrebná na kreslenie a neskôr v ZŠ na písanie. Znie to síce veľmi jednoducho, ale na to, aby sa dieťa naučilo písať, musí zvládnuť hneď niekoľko zručností, ktoré sú neoddeliteľne spojené. Grafomotoriku môžeme charakterizovať aj ako rozvíjanie motorických činností, ktoré sa podieľajú na písaní. Grafomotorika je akýmsi tretím, vrcholným stupňom motoriky. Ako prvé dieťa objavuje hrubú motoriku, učí sa sedieť, loziť, chodiť a skákať. Okolo dvoch rokov sa začína rozvíjať jemná motorika, teda používanie rúk a prstov, deti trénujú rôzne úchopy od chytania predmetov celou dlaňou až po jemný, pinzetový úchop. Spolu s jemnou motorikou sa rozvíja aj koordinácia oko-ruka, ktorá už priamo súvisí aj s neskorším rozvojom grafomotoriky. Táto koordinácia sa postupne zdokonaľuje a vďaka nej môžu deti spontánne kresliť a keď príde čas, aj písať. Činnosti, ktorými rozvíjame hrubú motoriku, jemnú motoriku a grafomotoriku, sú úzko spojené a nie je možné ich od seba oddeliť.
V materskej škole máme vypracovaný program grafomotoriky na celý školský rok. Každý mesiac sa venujeme inému grafomotorickému prvku. V septembri to bolo zaznamenávanie bodu.
MBV
Jednou z mesačných tém bola aj rodina. Poznávali štruktúru rodiny, rozlišovali jednotlivých členov a orientovali sa v príbuzenských vzťahoch vo vlastnej rodine. Pri rozhovoroch a hrách o rodine si prehlbovali pozitívny vzťah k domovu. Vystrihovaním, lepením a dokresľovaním si vytvorili dom, v ktorom ich rodina žije.
MBV
V tejto téme týždňa sa deti oboznámili s rôznymi povolaniami. Učili sa pochopiť obsah pracovnej náplne jednotlivých povolaní a význam práce ako takej. Opísali prácu svojich rodičov doma a v zamestnaní, získavali praktické zručnosti pri jednoduchých pracovných činnostiach. Vo fotografickej ukážke skladali deti podľa predlohy povolania z častí, a pri znázornené kuchárov počítali ingrediencie do polievky podľa receptu.
MBV
Piesne, spev a rôzne hudobné činnosti majú naše deti mimoriadne radi. Pieseň o Zajačikovi Ušiačikovi, ktorý im porozprával aj svoj príbeh sme využili vo všetkých možnostiach – speve, inštrumentálnych činnostiach, hudobno – pohybových činnostiach i dramatizácií. V neposlednom rade sme rozvíjali komunikačnú kompetenciu v slovenskom jazyku.
MBV
© 2024 MŠ Boliarov | internetové stránky vytvoril eweb